Wie is Online Payment Platform?
SamenInGeld maakt, in lijn met de Europese Crowdfund Verordening, gebruik van een externe betaaldienstverlener: Online Payment Platform (OPP). Deze samenwerking is niet alleen een wettelijk vereiste, maar biedt ook extra zekerheid voor zowel investeerders als geldnemers. OPP beheert de financiële stromen en waarborgt dat deze veilig en transparant verlopen. Daarnaast zorgt het
platform ervoor dat klantgelden beschermd zijn. Dit geldt ook bij een eventueel faillissement van SamenInGeld. Online Payment Platform beschikt over alle benodigde vergunningen en staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank.
Het Ken-Je-klant-proces
Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Online Payment Platform is het zogeheten Ken-Je-Klant-proces (KYC). Voordat iemand via SamenInGeld kan investeren of geld kan lenen, moet deze procedure worden doorlopen. Dit is verplicht op basis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Tijdens dit digitale proces worden binnen je persoonlijke account persoonsgegevens gecontroleerd, waaronder je naam, adres, telefoonnummer en IBAN. De verificatie gebeurt via iDIN of een geldig identiteitsbewijs. iDIN is een dienst van de Nederlandse
banken waarmee je identiteit wordt vastgesteld via je eigen bankomgeving.
Daarnaast wordt je bankrekening gekoppeld aan je account door middel van een iDEAL-betaling van één eurocent, zodat zeker is dat de tenaamstelling overeenkomt met de opgegeven gegevens.
Wanneer je je als bedrijf registreert, wordt er ook gevraagd naar de uiteindelijke belanghebbenden van het bedrijf – de zogeheten UBO’s (Ultimate Beneficial Owners). Dit zijn personen die meer dan 25% van de aandelen of het eigendomsbelang in een organisatie hebben. Ook bij en/of-rekeningen
wordt er extra zorgvuldig gecontroleerd: de eerste naam op de rekening moet volledig geverifieerd worden.
Het identificatieproces
Niet alleen Nederlandse identiteitsbewijzen worden geaccepteerd. Vrijwel alle buitenlandse paspoorten en identiteitskaarten zijn geschikt, zolang ze duidelijk leesbaar zijn. Mocht je meerdere identiteitsbewijzen hebben, dan geldt dat bij voorkeur het Nederlandse document gebruikt wordt als je deze bezit. Mocht het identificatieproces niet worden afgerond dan kunnen er geen transacties
worden uitgevoerd. Toezeggingen kunnen niet plaatsvinden totdat de verificatie volledig is voltooid. Eventuele uitstaande bedragen blijven in het account staan tot alles correct is afgerond.
In sommige gevallen kan OPP vragen om aanvullende informatie. Bijvoorbeeld wanneer een transactie opvalt vanwege het bedrag. In dat geval vragen zij om aan te tonen wat de herkomst is van het geïnvesteerde geld. Deze uitvraag vindt plaats via een beveiligde omgeving in je account en wordt rechtstreeks verwerkt door Online Payment Platform.
Door de samenwerking tussen SamenInGeld en Online Payment Platform worden niet alleen de geldstromen professioneel beheerd, maar wordt ook voldaan aan de geldende wet- en regelgeving. Zo wordt jouw investering of lening op een veilige, transparante en betrouwbare manier afgehandeld.
Schrijf elk moment makkelijk uit
Ontvang onze nieuwsbrief
- Krijg een melding zodra een nieuw project live gaat
- Blijf op de hoogte over het nieuws
Inschrijven
SamenInGeld